vrijdag, oktober 28, 2011

Winteruur


Dit zal zowat de laatste foto (oudeGSM kwaliteit) zijn van dit jaar waar de zon op te zien is. Vanaf nu zullen we zowel 's morgens als 's avonds in het donker fietsen. Het is mooi geweest.
Locatie : Nieuw fietspad 'Oude Keulseweg', bovenaan het 10% klimmetje.

Labels: , ,

woensdag, oktober 26, 2011

Gesnoeid


Splitsing Weynboslaan en Bremberg - alwaar menig fietser zelf de hand aan de snoeischaar sloeg.
Nu niet langer. De officiële instanties hebben de koe bij de horens gevat en het wilgenbosje zelf grondig teruggezet. Vanaf nu zie je de scooterende petjes van ver aankomen. Een in het draadwerk verstrengelde tak getuigt nog van hoe het was. 

zondag, oktober 23, 2011

Parkeer en rijdt (met de trein)

Op het eerste zicht lijkt het erop dat op de brug over het Benedenplein in Kessel-Lo het fietspad fwoutch in het niet verdwijnt, om aan de andere kant al even fwoutch terug te verschijnen. Wat volgens de oorspronkelijke plannen een fietspad zou moeten zijn, heeft erg veel weg van een parkeerstrook.
De fietsebonders hebben hiertegen al heel terecht geludistreerd. Schepen van openbare werken Robbeets reageerde hierop in de Zondag (krantje van bij de bakker) dat die manifestatie te vroeg kwam, want afbakeningspaaltjes zijn onderweg.
Vorige maandag kwam ik terug van Brussel : via het Plateau van Moorsel, om de nieuwe fietspaden nog eens te gaan bekijken nu ze volledig afgewerkt zijn, en dus ook via de Martelarenlaan. En van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens te kijken hoe het met de signalisatie zit.En wat hebben we geleerd? Niets eigenlijk. Ik heb er, als leek terzake, helemaal geen idee van wat die strook nu voorstelt of wat er nu wel of niet mag. Hopelijk is het geen remake van de waanzin aan de andere kant van de sporen.  Dan maar wat losse bedenkingen :






Ten eerste : die strook is geen kiss-and-ride zone. De pijl naast het bord geeft duidelijk een tot-hier-en-niet-verder aan. Maar heerst er een parkeerverbod op een strook die geen kiss-and-ride zone is? Of wordt het na die kiss-and-ride terug zoals ervoor, dus toegelaten om langer te parkeren zolang je maar een ticket of een bewonerskaart hebt? Of is parkeren op een verkeersplateau helemaal verboden? Want de brug is in elk geval als  verkeersplateau - en dus impliciet max 30 km/hr - gemarkeerd. 



Ten tweede : er is een fiestpad op die brug (oef). Gezien het bord helemaal rechts staat, neem ik aan dat de grijze strook helemaal rechts het fietspad is. Anders zou ik me aan een blauw bord met rechts een voetganger, in het midden een verticale streep en links een fietser verwachten. Maar wat is dan de functie van de tweede strook? Gezien het rood van het fietspad heel expliciet wordt onderbroken, er geen boordsteen meer is, er geen fietspadmarkeringen zijn én gezien de plaatsing en de inhoud van het verkeersbord, ben ik geneigd te denken dat het hier signalisatiegewijs om een parkeerstrook gaat. Of misschien is gans die brug wel een (eenrichtings)fietspad! Uiteindelijk is wel aangeduid waar het fietspad begint, maar niet waar het eindigt (witte onderbroken lijn). En wat niet eindigt, loopt door, toch?


Ten derde : Let ook op de fietser met het blokhoofd links die het Leuvense laat-fietsers-zo-vaak-mogelijk-de-zelfde-weg-oversteken-beleid een op agiel fuck-you trakteert. En ook op de agent met de fietsslotloskniptang een beetje verder op het zebrapad (die heeft waarschijnlijk net een fietser gedepanneerd die zijn fietssleuteltje verloren had) : Dit is Leuven, onmiskenbaar. Hier zijn we thuis!

(Update : gevonden op internet : 22ter1.3° Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, (*) is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.)

Labels: ,

vrijdag, oktober 14, 2011

Skieven architek


De voorkop van Kessel-Lo staat op een stuk grond dat spits toeloopt. Een rechthoekig gebouw kan je daar niet neerplanten, of je moet grote randen onbebouwd laten. Ook het benedenplein loopt spits toe naar een tunnel van pakweg 5 meter breed. En ook hier geen rechte hoeken. En wat doet een architect in zo'n geval? Die haalt het dynamische lijnenspel van buiten naar binnen om tot een organisch geheel te komen waarin de reiziger pijnloos kan epibreren tussen privé- en gemeenschapsmobiliteit, tussen strakke, koude rechte hoeken en organische vormen. Als dit noopt tot een scheve trap, welaan, scheef zal hij zijn.

Persoonlijk had ik tussen fietsenstalling en benedenplein liever een iets hardere epibratie - een rechte trap zeg maar - ervaren. Dat half geroteerd afdalen leidt op termijn immers tot enkelletsels of valpartijen. En het maakt dat de minder mobiele medefietser (contradictio!) moeilijk uit de fietsenstalling raakt. Door die roltrap is het parallellisme trouwens zowiezo al gebroken. M'n grootmoeder zou de bouwvakkers teruggeroepen hebben en hen verboden hebben te vertrekken tot alles recht was.

(Voor de rest best tevreden met de fietsenstalling aan de Kop van Kessel-Lo : 's ochtends plaats zat en hoop en al drie trappen en 50 meter stappen tot aan de deur van de trein)

Labels: ,