donderdag, oktober 18, 2007

Fietsbrug is hoog en glad

Leuven: Gebruikers voelen zich onveilig op tijdelijke constructie

De tijdelijke fietsbrug ter hoogte van de bouwplaats van KBC aan de Tiensevest, valt niet in goede aarde bij de fietsers. De brug is te glad, te steil en de leuning is te laag, klinkt het. Gebruikers hebben er hoogtevrees. 'Het is inderdaad een eigenaardige constructie' Dirk Robbeets, schepen. Vooral 's morgens is het een chaos op de brug, met voetgangers en fietsers die elkaar op het glibberige ijzeren vlak proberen te kruisen zonder kleerscheuren. Sommige fietsers nemen een lange aanloop om het steile vlak te overwinnen. Anderen geven bij voorbaat de moed op en stappen aan het begin van de brug af en nemen hun tweewieler aan de hand, zoals Margriet Dedroog (50). 'Ik woon in Kessel-Lo en daar zijn de werken aan de Martelarenlaan begonnen. Daar kan ik dus ook al niet door. Maar ook op deze brug voel ik me niet helemaal op mijn gemak. Mijn schoenzolen hebben dikke ribbels, maar toch glijd ik hier bijna uit. Ook die steile helling durf ik niet opfietsen. Ik heb een blinde buurvrouw, die kan hier zeker niet op. En waar moeten oudere mensen en rolstoelgebruikers heen? Ook voor mensen met hoogtevrees is dit zeker niet ideaal.' Je kan immers zo'n vier meter beneden de brug de werkmannen bezig zien, en de reling is erg laag. Daan Demey (27), die in het provinciehuis werkt, vindt het brugje ook maar gevaarlijk. 'Zeker als het regent fiets ik er niet over. Ik moet hier elke dag zijn en ben al een paar keer serieus geslipt.' Beneden aan de brug worden de fietsers ook nog eens onthaald op een laag modder. Enkele fietsers vermijden de brug zelfs en rijden een stuk over de vesten, ook zeker niet ongevaarlijk. 'Ik ben zelf ook al over die brug gefietst en ik geef toe: het is een eigenaardige constructie', zegt schepen Dirk Robbeets (SP.A). 'Je kan zo naar beneden kijken en het is vrij glad: het is dus misschien niet de veiligste oplossing. Maar er is daar ook geen plaats om een fietspad over de rijweg te laten lopen. Bovendien is het maar een heel tijdelijke oplossing, tot de Esplanade af is. En die vordert goed.' Volgens hem voldoet de brug op zich aan de voorschriften omdat ze een oversteekplaats vormt voor fietsers en voetgangers, zodat die afgeschermd van de rijweg kunnen passeren zolang de werken aan de gang zijn. Nog goed nieuws is dat de provincie ook eindelijk dit voorjaar de slechte kasseien van het fietspad voor het provinciehuis zal wegnemen om ze te vervangen door nieuwe fietsvriendelijker exemplaren. (Bron HNB Lore Callens)

dinsdag, oktober 16, 2007

Nieuw fietsleensysteem groot succes in Parijs

In amper een paar weken tijd is Parijs veranderd van een stad waar amper een fietser te bespeuren was tot een metropool waar iedereen met de fiets lijkt te rijden. Van statige dames over studenten tot zakenlieden: de Parijzenaars hebben het stalen ros herontdekt. Dat is allemaal het gevolg van 'Velibs', het overheidsinitiatief dat tegen erg lage tarieven 15.000 fietsen ter beschikking stelt van iedereen die er eentje wil meenemen voor een ritje door de lichtstad. Ook toeristen. Hieronder lees je hoe het werkt.
Duizend stations
'Velibs' komt van 'velo' en 'liberte' (vrijheid). De overheidsfietsen kan je sinds 15 juli oppikken in een meer dan 1.000 plaatsen, verspreid over de Parijse binnenstad. Drie maanden later zijn er met de fietsen al bijna 6 miljoen ritjes gemaakt. Van een succes gesproken.
Kredietkaart
Het systeem is simpel: je haalt een kredietkaart boven aan een van de kiosken die naast een rij van geparkeerde fietsen staan en je wordt lid van de club voor een dag (1 euro), een week (5 euro of een jaar (29 euro). Let wel: het systeem rekent je 150 euro aan wanneer de geleende fiets niet wordt teruggebracht. De machine print ook een kaart uit met je codenummer en je tikt een persoonlijk paswoord in. Dat zorgt ervoor dat de fiets van zijn slot loskomt en je bent ermee weg. De gegevens opdde kaart heb je nodig telkens je weer een fiets leent.

Parkeren
Bij aankomst kijk je uit naar het meest nabije fietsstation, waar je de fiets in een leeg 'docking station' kan vastmaken. Eens dat gebeurd is, springt het licht van rood op groen en klaar is kees. Het systeem is ontworpen om korte ritten aan te moedigen. Het eerste half uur rijd je dan ook gratis. Het tweede half uur kost 1 euro, en 2 euro voor een derde halfuur. Voor elke half uur dat je de fiets daarna nog langer in je bezit houdt betaal je 4 euro. Je kan dus als je wil tienmaal per dag een half uur gratis met de fiets rijden. Toeristen moet zich dus realiseren dat ze dienen om van punt A naar punt B te rijden. In Parijs werkt dat perfect. Zo heb je bijvoorbeeld maar 15 minuten nodig om van het Musée d'Orsay naar de Eiffeltoren te fietsen.
Ook 's nachts
Ook 's nacht zijn de grijze Velib-fietsen van de overheid populair, zeker na het sluiten van de Parijse metro, die om 1 uur dicht gaat. Tegen het einde van dit jaar hoopt de Parijse overheid meer dan 20.000 fietsen te kunnen inzetten. Er komen ook voortdurende stations bij. (hhm)

woensdag, oktober 10, 2007

CO2 reductie

Een stijging in het fietsgebruik heeft vele voordelen.

Ook brengt een stijging in het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer natuurlijk een daling in het aantal autokilometers met zich mee.

En een daling in het aantal autokilometers kan een substantiële daling in de uitstoot van CO 2 met zich meebrengen. Immers, wanneer meer mensen hun auto verruilen voor de fiets om naar het werk te gaan, zullen er minder auto's op de weg zijn.


Een belangrijke bijdrage aan Kyotoverdrag De fiets kan de CO2-uitstoot van het verkeer met zes procent laten dalen. Dat blijkt uit een berekening van de Nederlandse Fietsersbond en het Milieu- en Natuurplanbureau. Als alle autoritjes tot 7,5 kilometer vervangen worden door fietsritten, scheelt dat jaarlijks een uitstoot van 2,4 miljoen ton CO2. Met deze forse reductie van zes procent op de uitstoot van het autoverkeer, halen we een achtste deel van de doelstellingen van het Kyotoverdrag binnen. Dit geeft aan dat gerichte maatregelen om het fietsen te bevorderen, zeer lucratief zijn.

Fiets levert meer op dan biobrandstoffen en hybride auto's
De Nederlandse Fietsersbond keek ook naar de effecten van de huidige overheidsplannen om de verkeersuitstoot te laten dalen. Stimulering van het gebruik van biobrandstoffen levert een reductie van 2,1 miljoen ton CO2 op. Dat is minder dan de 2,4 ton bij vervanging van korte autoritten door de fiets. Een andere maatregel is het belastingvoordeel van € 6.000 bij de aanschaf van een hybride auto. Om met deze aanpak eenzelfde reductie te realiseren als met de korte ritten op de fiets, moeten er in Nederland 3,7 miljoen van deze auto's rondrijden. Dat komt neer op de helft van het Nederlandse wagenpark. De kosten: 22 miljard euro.

De fiets levert een grotere bijdrage voor het milieu en dat tegen relatief weinig kosten. Ook u kan dus op een eenvoudige wijze een positieve bijdrage aan het milieu leveren.

Deze bijdrage kadert in de "Blog Action Day van 15 oktober"
kijk ook op
http://www.blogactionday.org/

zaterdag, oktober 06, 2007

vernieuwde fietskaart Brussel

de vernieuwde fietskaart van Brussel (met nu oa. ook reliëf!, overzicht van de fietsenstallingen en fietshandelaars, cambio-standplaatsen, etc.) is sedert de recente autoloze zondag verkrijgbaar bij de Fietsersbond Brussel en GRACQ, meer info (oa. waar je de kaart kunt verkrijgen) via deze link : http://www.fiets.irisnet.be/nl/fietskaart_nl.htm

friday bikeday

Leuke mediacampagne en niet eens zo slecht gekozen : vrijdag fietsdag, de nieuwe fietscampagne van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Bij de meeste bedrijven kan je die dag 'casual' komen en de riem hoeft er niet zo op, dus kun je het ook eens proberen met de fiets en hopelijk maak je er een gewoonte van ! Meer info is terug te vinden via deze site http://www.fridaybikeday.be/